Social kapital
En usynlig værdi i stærke samarbejdsrelationer
Social kapital handler om at skabe værdi gennem medarbejderne i kraft af værdiskabende relationer, respektfuld og effektiv kommunikation, samt en konstruktiv feedback kultur, der sikrer at alle tager ansvar for deres egen kommunikation og sine relationer.
Høj social kapital har en direkte positiv påvirkning på organisationens evne til at skabe resultater på bundlinjen.
Hvis man fokuserer på samarbejde og relationer ud fra et trivselsperspektiv, kommer det nemt til at handle om at have det godt sammen, og om hvordan man kan hjælpe hinanden og sig selv.
Social kapital handler derimod om at udvikle de egenskaber, der gør medarbejderne i stand til, at i fællesskab samarbejde om kerneopgaven (dvs. gæsterne). Det handler om at ”spille hinanden gode” og i fællesskab skabe gode resultater, der løfter bundlinjen samt det kollegiale fælleskab.
Høj social kapital betyder, at vi er gode til at hjælpe hinanden til at blive bedre på tværs af funktioner, alt imens vi respekterer hinandens forskelligheder. Det betyder, at vi kan samarbejde om gæsten på den bedst mulige måde.
Social kapital og de 3 dimensioner
Man taler om tre former for social kapital i organisationer:
Samlende social kapital – om den sociale kapital, der er internt i en afdeling eller i et team
Brobyggende social kapital – om den sociale kapital, der er på tværs af afdelinger eller teams
Forbindende social kapital – om den sociale kapital, der er mellem forskellige niveauer eller ledelseslag
Det betyder, at social kapital skal være tilstede og aktivt praktiseres i alle 3 dimensioner af en organisation.
Det nytter ikke, at der er høj social i en afdeling, hvis man ikke kan arbejde sammen på tværs.Hvis en organisation har lav social kapital er arbejdet mindre attraktiv for medarbejderne.
Således vil der være risiko for en mindre grad af trivsel, høj personaleudskiftning, højt sygefravær, mindre produktivitet, hvilket resulterer i et generelt forringet arbejdsmiljø.
Social kapital og de 3 diamanter
Sagt på en anden måde, er de tre nøglebegreber:
Tillid, Retfærdighed og Samarbejde om kerneopgaven
Lidt om retfærdighed
Retfærdighed er en individuel følelse. Som leder kan du bidrage til, at retfærdighedsfølelsen opleves i organisationen og hos den enkelte medarbejder ved at:
Være opmærksom på, at alle føler sig hørt og involveret
Være opmærksom på, at alle bliver behandlet med respekt
Håndtere små og store konflikter konstruktivt
Sørge for, at der er gennemsigtighed ved de processer og beslutninger, der tages i hverdagen. Dette gælder både store vigtige beslutninger såvel som mindre vigtige beslutninger.
Det også vigtigt at være bevidst om de forskellige former for retfærdighed, herunder;
Den processuelle retfærdighed
Er processerne retfærdige?
Den interpersonelle retfærdighed
Bliver man behandlet ordentligt og med respekt?
Den informative retfærdighed
Får man tilstrækkelig information om processen?
Den fordelingsmæssige retfærdighed
Er forfremmelser, fyringer, anerkendelse og goder retfærdigt fordelt?
Make it fair!
Sæt konteksten, herunder baggrund, rammer og retning for forandringen og forventninger til medarbejderne.
Involver medarbejderne i udvikling og afprøvning af foreslag.
Forklar rationalet bag at godkende, revidere og afvise medarbejdernes foreslag.
Lidt om samarbejde
Når man styrker samarbejdet, styrker man tilmed den sociale kapital i virksomheden. Det handler om at skabe værdi gennem medarbejderne i kraft af værdiskabende relationer, respektfuld og effektiv kommunikation samt en konstruktiv feedback kultur. Et godt samarbejde kræver:
En anerkendende tilgang til hinanden. Både leder til medarbejder, men også på kollega-niveau
En fælles virkelighed. Dvs. at alle er indforstået med diskursen af samtalen, og det fælles mål
At der er en god kommunikation mellem de forskellige niveauer og ledelseslag
Der arbejdes proaktivt og konstruktivt med at styrke feedbackkulturen
Der er kendskab til hinandens svagheder og styrker
Lidt om tillid
Tillid, tager udgangspunkt i at skabe følelsen af at høre til, hvilket skaber mere engagement samt grobund for udvikling. For, at du som leder kan skabe tillid, er det essentielt at forholde sig til følgende:
Skab gennemsigtighed, hvad angår beslutningsprocesser og organisationsforandringer
Uddeleger ansvar, så det højner dine medarbejderes tilhørsforhold til arbejdspladsen
Vær aktivt lyttende og tilstede
Vær ligeværdig i din kommunikation, når du taler med dine medarbejdere
Arbejd med følelsesmæssig intelligens med dine medarbejdere
Lidt mere om tillid…
Se her Dr. Linda Holbecheudtale sig om Management, trust and employee engagement. Hun nævner bl.a. i videoen at:
"We are now in a situation where organisations have to keep on changing. How do we reconcile the need for change with the need to maintain trust? Unless you have trust between employer and workers, you are not going to get engagement."
- Dr Linda Holbeche
Hvordan skaber man følelsen af at høre til?
Løsningen er tillid - og det skaber engagement!
Fordyb dig i emnet om social kapital og lær mere ved at se disse videoer.
De to første videoer er på engelsk. Hvis du foretrækker at lære på dansk, se de to næste videoer.
Social Kapital findes i mange former, og du som leder, kan styrke den sociale kapital på din arbejdsplads. Blandt andet ved at have fokus i dit lederskab på;
Den usynlige værdi i stærke samarbejdsrelationer
De ressourcer, som findes i relationerne mellem mennesker
En egenskab som sikrer, at alle medarbejderne i fællesskab kan løse arbejdspladsens kerneopgaver
Jo mere social kapital der er på arbejdspladsen, desto bedre bliver kerneopgaven løst
Høj social kapital betyder at den enkelte medarbejder oplever en større tilfredshed med sit arbejde