EBITDA analyse

På dansk: Resultat før renter, afskrivninger og skat - også kaldet *indtjeningsbidrag’.

EBITDA udtrykker det resultat virksomheden skaber uafhængig af finansiering (renter) og investeringer (afskrivninger). 

EBITDA analyse eller indtjenings analyse, anvendes til vurdering af virksomhedens evne til at konvertere omsætning til bundlinje. Der er flere faktorer, der gør sig gældende når man skal vurdere om virksomhedens EBITDA i procent af omsætningen, er højt eller lavt. I denne video bliver du præsenteret for de væsentlige faktorer som driftsform og omsætningens fordeling mellem værelser- og restaurantomsætning.

Der er en række centrale nøgletal, der kan forklare udviklingen i overskudsgraden eller EBITDA i procent af omsætningen. Et af de nøgletal, der vigtigst til at forstå indtjeningen i en restaurant, er bruttoavanceprocenten. Udover dette nøgletal skal du kende virksomhedens variable omkostninger, der svinger direkte med salget, samt de faste kapacitetsomkostninger, der mindre afhængige af dit salg.

Udover at beregne nøgletal som bruttoavanceprocent og lønprocent, kan du vurderer om dit nøgletal ligger på et acceptabelt niveau, og hvordan det har udviklet sig over en periode. En bruttoavanceprocent vil være høj, hvis man alene sælger kaffe, og måske betydeligt lavere, hvis man sælger dyr vin. Da det er kroner, der sættes i banken og ikke procenter, bør man se på udvikling i bruttoavancen i kroner, og gøre sig tanker om optimering af, hvordan dette resultatniveau kan blive så højt som muligt.

Branchens normtalsanalyse viser gennemsnitlige driftsresultater fra hoteller og restaurantvirksomheder, opdelt efter type, størrelse og beliggenhed.
Hvis du vil udarbejde et budget for kommende år, en nyopstartet virksomhed, eller sammenligne historisk drift med branchen, kan du:
  1. Finde den kategori, der passer bedst til din virksomhed.
  2. For hotel og vandrehjem, overveje omsætningsfordelingen - se normtallets omsætningsfordeling i linje 11.1 og 11.2.
  3. Vurderer om dit økonomiske mål skal være i forhold til de 25 pct. der klarer sig dårligt (målt på resultat før husleje, renter og afskrivninger), gennemsnittet af alle eller øvre kvartil (de 25 pct., der klarer sig bedst).
  4. Indtaste i egne tal i skabelonen, der er vist her på siden.
Udover bruttoavancen er lønprocenten afgørende for både hotellets og restaurantens succes. Vi har udarbejdet et styringsark som Excelfil, der på ugebasis giver mulighed for at holde øje med omkostningerne til netop vareforbrug og lønninger. Lønningerne opdeles i faste uge lønninger, og de timelønnede medarbejdere som reservetjenere og opvaskere mv., der hver uge påvirker den samlede lønprocent.
Udover bruttoavancen er lønprocenten afgørende for både hotellets og restaurantens succes. Vi har udarbejdet et styringsark som Excelfil, der på ugebasis giver mulighed for at holde øje med omkostningerne til netop vareforbrug og lønninger. Lønningerne opdeles i faste uge lønninger, og de timelønnede medarbejdere som reservetjenere og opvaskere mv., der hver uge påvirker den samlede lønprocent. 

For driftsselskaber er huslejens niveau i procent af omsætningen, afgørende for om virksomheden kan tjene penge. I de seneste år er der opført mange nye hoteller i de største byer, og her har der været en tydelig tendens til stigende huslejeniveau. Dette sætter pres på indtjeningen i driftsselskaberne.

Som supplement til den økonomiske analyse arbejder vi typisk med at se andre perspektiver, der påvirker virksomhedens samlede succes eller overskud. Perspektiver indenfor gæsteloyalitet (målt fx ved NPS), medarbejderloyalitet og endelig den fysiske ramme omkring vores produkt. Vi har samlet perspektiverne i en balance score card model. 
 
 
 

 

 

“Her kan du få inspiration til sammenligning af egen drift i forhold til branchens normtal”.