
Service, oplevelser og værtskab - dag 1
-
EN AKADEMISK UDDANNELSE
Du starter nu på et akademisk fag. Men hvad vil det egentligt sige, at uddanne sig?
Klik på nedenstående og bliv klar til uddannelsen
-
PENSUM
Pensum:
“Nordisk Servicesyn” kapitel 1 og 2 af Nille Presskorn, Katja Hessel og Gry Asnæs
Præsentation fra undevsning dag 1: Download her
-
UDEFRA OG IND PERSPEKTIVET
Når virksomheder arbejder med service, oplevelser og værtskab. Er det essentielt at der arbejdes med UDEFRA-OG-IND perspektivet. Det kræver, at virksomheden forstår, med hvilket formål den eksisterer fra gæsternes perspektiv – og så kræver det, at virksomheden ved, hvor godt eller dårligt den lever op til formålet.
Overordnet handler det om at kunne se tingene med gæstens øjne i stedet for at se tingene indefra og ud, hvad virksomheden udbyder af tilbud til gæsten.
Udefra og ind perspektivet handler om:
At kunne se om de produkter og serviceydelser, gæsterne modtager undervejs på hele gæsterejsen rent faktisk imødekommer den enkelte gæsts behov
At kunne se, om virksomhedens adfærd bidrager til at skabe loyale gæster.
At måle gæsteloyalitet vha. NPS eller anden gæstefeedback for at kunne vurdere om serviceleverancen lever op til gæstens forventninger
-
REFLEKSION OG ØVELSE I PRAKSIS
En god øvelse for at få udefra og ind perspektivet på dagsordenen, er være gæst i egen virksomhed. Det er ofte en øjenåbner at blive udsat for egene rutiner og arbejdsgange.
Øvelse 1) Hvordan ville du definere den gæsteoplevelse (jeres serviceløft) som dine gæster, skal opleve på lige netop dit sted (noter dette for dig selv, hvis i ikke allerede har et serviceløfte)
Øvelse 2) Gå og oplev gæstens rejse i din egen virksomhed. Book bord, overnatning med morgenmad eller et møde i din egen virksomhed.
Tag ”gæstens briller på” og noter hvad du oplevede, Hvad levede op til din forventning (jeres serviceløfte )og hvad gjorde ikke?