Feedback

 

FEEDBACK

Tankeløs feedback skaber konflikter, mens feedback med omtanke bidrager til konfliktforebyggelse og konfliktnedtrapning. Grundlæggende udvider du din bevidsthed om dig selv gennem feedback fra andre i dit blinde felt. Ligesom du ved at give andre feedback på det du ser, kan hjælpe andre med at blive en endnu bedre version af sig selv.

Carol Dweck beskriver i sin bog: Du er hvad du tænker - den nye mindset-teori om vejen til succes, hvordan mennesker med et fastlåst mindset mener, at ens egenskaber er hugget i sten. Dette skaber ifølge Dweck en tendens til at undgå udfordringer, give let op, se anstrengelse som nyttesøs og til at man føler sig truet af andres succes.

Mennesker der derimod har et udviklende mindset, mener, at ens basale egenskaber kan udvikles gennem ens egen indsats. Det betyder, at personer med udviklende mindset omfavner udfordringer, er vedholdende når de udfordres, ser anstrengelse som vejen til beherskelse og lærer af andres successer.

Det er også vigtigt hvad vi signalerer med vores kommunikation. Husk altid at være opmærksom på om dit kropssprog og din betoning ‘visker’ dine ord ud.

SPØRGSMÅL KAN OGSÅ VÆRE EN FORM FOR FEEDBACK

Evnen til at stille spørgsmål så andre selv reflektere på deres forbedringsmuligheder m.v. Dine spørgsmål kan åbne op for tanker og følelser hos andre mennesker. Det er relevant at forholde sig til om det er lineære eller cirkulære spørgsmål man skal stille.

Kilde: Karl Tomm

Husk altid at være opmærksom på at dit kropssprog og din betoning understøtter hensigten med dine spørgsmål.

Kilde: Albert Meharabian

Det er vigtigt hvordan du formulerer dine spørgsmål.Husk at beholde det anerkendende perspektiv på spørgsmålene.

FEEDBACK & JOHARIS VINDUE

Joharis Vinduer er et kommunikationsværktøj.

Det åbne vindue er den viden som er kendt både for dig selv og andre. Fx. Jeg er uddannet tjener

Den blinde vindue er det viden som er ukendt for mig selv, men kendt af andre. Fx. Jeg siger meget øh… når jeg er nervøs.

Det skjulte vindue er den viden som du har, men som ikke er kendt for andre. Fx. At du ikke drikker alkohol, fordi du er flov over at gøre noget dumt.

Det ukendte vindue indeholder den viden som du ikke selv er klar over og som andre heller ikke kender til. Denne er svær at komme med eksempel på, men forstil dig, at du altid har fået ondt i maven når kokken i køkkenet får flammerne til at stå højt. Dine kollegaer kan ikke se at du har ondt i maven og du ved ikke at netop denne ondt i maven skyldes, at du er bange for ilden.

FEEDBACK KAN BRUGES TIL AT UDVIDE DIN BLINDE VINKEL,
SÅ DU NETOP BLIVER KLOGERE PÅ DIG SELV

Hvordan giver og modtager du feedback? Hvilke følelser vækker det i dig?

FEEDBACK & FLOW

En glad medarbejder er i flow og det er dit ansvar som leder at holde feedback samtaler med dine medarbejdere så du hele tiden har “fingeren på pulsen” og ved hvad der skal til, for at de er i flow. Nedenstående model viser, hvordan vi generelt for at være i flow, skal have opgaver der har en “passende balance” mellem kompetencer og kompleksitet

 

Ekstra bibliotek om emnerne - som en gave til dig