Kapitel 5

Regnskabsanalyse

Regnskabsanalysen er en analyse af virksomhedens historiske resultat.

På denne side får du yderligere input til at arbejde med rentabilitetsanalyse og indtjeningsanalyse.

Som en del af analysen handler dette kapitel også om den strategiske analyse, der supplerer de økonomiske nøgletal samt balance score card tankegangen, der giver inspiration til andre nøgletal end de økonomiske til at forstå årsagerne til, at virksomhedens økonomiske resultat har udviklet sig som det har.


 EBITDA er et begreb, der anvendes til at beregne en virksomheds driftsindtjening. Det bliver ofte anvendt som et parameter til at sammenligne virksomheder. EBITDA står for Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortization, og adskiller sig fra ‘overskudsgraden’ ved, at resultatet måles før både afskrivninger og renter.


Der er en række centrale nøgletal, der kan forklare udviklingen i overskudsgraden eller EBITDA i procent af omsætningen. Et af de nøgletal, der vigtigst til at forstå indtjeningen i en restaurant, er bruttoavanceprocenten. Udover dette nøgletal skal du kende virksomhedens variable omkostninger, der svinger direkte med salget, samt de faste kapacitetsomkostninger, der mindre afhængige af dit salg.


Udover at beregne nøgletal som bruttoavanceprocent og lønprocent, kan du vurderer om dit nøgletal ligger på et acceptabelt niveau, og hvordan det har udviklet sig over en periode. En bruttoavanceprocent vil være høj, hvis man alene sælger kaffe, og måske betydeligt lavere, hvis man sælger dyr vin. Da det er kroner, der sættes i banken og ikke procenter, bør man se på udvikling i bruttoavancen i kroner, og gøre sig tanker om optimering af, hvordan dette resultatniveau kan blive så højt som muligt.

“Gode eller dårlige nøgletal? Kend årsag, retning og hastighed”


For driftsselskaber er huslejens niveau i procent af omsætningen, afgørende for om virksomheden kan tjene penge. I de seneste år er der opført mange nye hoteller i de største byer, og her har der været en tydelig tendens til stigende huslejeniveau. Dette sætter pres på indtjeningen i driftsselskaberne.

Som supplement til den økonomiske analyse arbejder vi typisk med at se andre perspektiver, der påvirker virksomhedens samlede succes eller overskud. Perspektiver indenfor gæsteloyalitet (målt fx ved NPS), medarbejderloyalitet og endelig den fysiske ramme omkring vores produkt. Vi har samlet perspektiverne i en balance score card model.


Hent yderligere hjælp til træning i regnskabsanalyse - og find skabeloner til normtal og pengestrømsanalyse

 Regnskabsanalyse

Her ses opgave 5.1, hvor forskellige nøgletal og indekstal for en restaurantvirksomhed skal beregnes.

Formålet med excelfilen er at vise en skabelon for indtjening- og rentabilitetsanalyse. Filen hjælper med at opstille til analysebrug efter branchens normtal.

Normtalsanalyse

I nedenstående kan du hente diverse kategorier af normtal og med det formål at sammenligne egne tal med branchen. Derudover kan der hentes en excelfil med skabelon for normtal til hver kategori:

Alle begreberne til normtalsanalyserne kan downloades her

  • Kategori 4 - Hoteller med restaurant i provinsen med en omsætning mellem 20 og 75 mio. kr.

  • Kategori 3 - Hoteller med restaurant i provinsen med en omsætning under 20 mio. kr.

  • Kategori 5 - Hoteller med restaurant i hele landet med en omsætning over 75 mio. kr.

Download venligst her

Download venligst her


 Pengestrømsanalyse

Formålet med excelfilen er at vise en skabelon og et eksempel for pengestrømsanalyse.

Download venligst her


Strategisk analyse er sammen med regnskabsanalysen fundamentet for virksomhedens fremtidige forretningsplan. Den strategiske analyse bidrager således til at se op i helikopteren, og træffe nye store og små valg, fx i forhold til virksomhedens fremtidige valg af kundesegmenter, prisfastsættelse, serviceniveau mv.