ESG og bæredygtighed

Metodevalg og dataindsamling

Her præsenteres teori og metoder, som du kan anvende til dit individuelle projektarbejde.

Bemærk, at det er ikke alle metoder vi har talt om i undervisningen. Her på siden kan du læse mere om de metoder vi anbefaler og vælge hvad der giver mening for dig. Du kan selvfølgelig altid drøfte metodevalg og høre mere fra din underviser.

Der er 4 hovedområder du kan tage stilling og anvende helt eller delvis i dit projektarbejde:

1.   Forretningsmodel og værditilbud/produkter

a.      SWOT analyse

b.      Donut modellen

c.      Interessentanalyse

2.   Flere bundlinjer, der skal analyseres og ofte dilemmafyldte valg, skal træffes

a.      3 dobbelt bundlinje – 3 P’er

b.      Balance Scorecard – brancherettet som er den vi har arbejdet med i vores øvelser i undervisningen.

3.   Udvælge og fordybe dig i en indsats

a.      Værdikædeanalyse

b.      Økonomisk analyse - se egen knap på forsiden af din læringsside!

4.      Dataindsamling – ingen analyse og refleksion uden data

a.      Analyseform – fx spørgeskemaundersøgelser til interessenter

b.      Økonomiske data

c.      Data fra ESG rapportering

d.      Egne dataindsamling

Op i helikopteren. Nedenfor kan du først læse om 2 strategimodeller:

SWOT, der er en almindelig anvendt model til overordnet strategiarbejde.

Donut modellen, der som strategimodel, tager særlig udgangspunkt i behov for bæredygtighed.

SWOT analysen - læs mere her

Donut-modellen

Her er et eksempel på en interessentanalyse, der er knyttet til bæredygtigt strategiarbejde.

En sådan analyse identificerer interessenter, deres interesser, deres indflydelse og virksomhedens strategi for at engagere dem.

Hent dokument til din interessentanalyse her

Balance scorecard

…..flere bundlinjer

Når vi arbejder med valg af en indsats, der kan styrke virksomhedens arbejde med bæredygtighed, skal vi sikre, at indsatsen gavner mere end én bundlinje.

En metode til at forstå virksomhedens tre bundlinjer er derfor udviklet en model - 3 P’er - hvor ‘planeten, mennesket og virksomhedens indtjening’ optimeres.

I Asnæs&Vangstrup har vi udviklet en model, der også indeholder gæstens perspektiv. Vi er inspireret af den klassiske model for ‘balance score card’ og har udviklet branchens egen model til dette analysearbejde.

En værdikæde består af alle de aktiviteter, der indgår i en virksomheds produktion af varer eller levering af tjenesteydelser, dvs. som indgår i udvikling af produktet, i anvendelsen af produktet og bortskaffelse af produktet.

Aktiviteter, der finder sted hos andre virksomheder og leverandører, fx produktionen af råvarer eller dele, der efterfølgende indgår i dit produkt, er altså også en del af din værdikæde.

Man deler ofte værdikæden op i upstream (leverandørleddet) og downstream (aftagerleddet). Upstream omfatter fx produktion, såsom råmaterialeudvinding, transport og bearbejdning, mens downstream omfatter faser efter produktion, såsom markedsføring og distribution af produktet samt anvendelse, bortskaffelse eller genanvendelse af produktet. Denne model er branchetilpasset den klassiske model ‘Porters Værdikæde’. Læs evt. mere om dette på nettet.

Udviklingshjulet er en model, som vi anvender som grundlag for en analyse af den valgte indsats, og for at ikke, at den gennemførte analyse fører til en konkret handling og en implementering. Modellen kan anvendes alene eller i sammenhæng med WYSIATI.

  • Analysearbejde er cirkulært, og det betyder, at når vi holder fokus på en indsats eller en forbedring, så oplever vi en løbende (positiv) forandring.

Data indsamling

For du kan analysere din indsats grundigt, har du brug for data. Data kan komme i mange forskellige former, fx:

  • Gæstefeedback - Relation Manager, der måler NPS i kontaktpunkter.

  • Gæsteundersøgelser - baseret på interviews eller spørgeskemaer

  • CO2 data på produkt niveau.

  • Energiforbrug pr. energikilde

  • Vandforbrug

  • Affaldsmængder - opdelt i forskellige typer af affald i værdikæden.