Kropssprog er kommunikation

Hvis ikke vi er bevidste, er det kropssprog og betoning der dominerer budskabet som du kan se i modellen ‘Mehrabians regel’.

Husk altid at være opmærksom på at dit kropssprog og din betoning understøtter hensigten med dine spørgsmål når du spørger ind til andre

Din interpersonelle kommunikation

Noget af det sværeste, er at få kropssprog, betoning og ord til at stemme overens.
Kroppen sladrer, og mennesket sanser meget mere af vores kommunikation end vi selv er bevist om. Du skal være meget bevidst om hvordan dit budskab bliver modtaget. At kunne skabe dialog er et omdrejningspunkt i dit samspil med et andet menneske. Det kan styrke jeres relation, forbygge misforståelser og konflikter. Men evnen til at kommunikere er ikke noget man automatisk er født med. Men det er noget alle kan lære.

At arbejde med at skabe dialog handler om at stræbe mod gensidig forståelse. Dialog handler om at fortælle om egne meninger, og samtidig lytte til andres meninger. Man søger aktivt at skabe større gensidig forståelse og dybere indsigt.
Og dialog er en nødvendighed.

AT LYTTE AKTIVT ?

…Betyder at du sætter dig ind i den anden persons følelser og situation.
Se modellen nedenfor og bliv bevidst om de forskellige trin du kan lytte

I hverdagen kan det være svært at være aktiv lyttende. Ofte vil man være så optaget af egne arbejdsopgaver, at man ikke helt kan koncentrerer sig om at høre ordentlig efter hvad der bliver sagt.

Derfor er aktiv lytning noget du skal vælge at gøre. Kan du ikke være aktiv lyttende fordi du har hovedet fyldt med andre ting, så meld det ud.

Når du er aktiv lyttende så stopper ‘kommentarsporet’ i dit eget hovedet. Du bliver også bedre til at kunne læse andres følelser, når du lytter aktivt bl.a. ved at dyrke deres mimik i ansigtet.
Man kan ´høre´ meget meget ved at være aktiv lyttede.
Tænk over hvor meget det betyder at sætte sig ind i andres perspektiv, og være bevidst om at kroppen snakker, som man ikke er bevidst herom. Det er nemt at finde fejl ved hinanden, men vi kan også se vælge at se på det der fungerer.

Forskellige måder at give anerkendelse på kan f. eks være:

  • En passende udfordring

  • Vis personen tillid – evt. ved uddelegering af ansvar

  • Bed personen om hjælp

  • Spørg personen om råd

  • Følg personens råd

  • Involver personen i beslutninger

  • Fejre personens successer

  • Fortæl andre om noget godt personen har gjort

  • Interesser dig ved at stille spørgsmål

Lederens konflikt-kompetence

Konflikter er et vilkår der skaber dynamik på arbejdspladsen. Det betyder at vores dagligdag reelt er fyldt med konflikter.
Skillelinjen for hvornår konflikter skaber dynamik og udvikling, eller dræner samarbejdet og organisationen er hårfin.
At være bevidst om sin kommunikation og sikre en hensigtsmæssig adfærd over for hinanden er et ansvar man har uanset om man har ledelses ansvar eller ej.
At kommunikere tydeligt, konstruktivt og altid konfliktnedtrappende er essentielt for den sociale kapitals 3 diamanter.
At kommunikere konfliktnedtrappende gør dialogerne ligeværdige, og de kræver din tilstedeværelse, nysgerrighed og neutralitet, samtidig med at du holder ved egne synspunkter.
Men pas på at du ikke kommer til at gå op af konflikttrappen. At du skifter fokus fra eget synspunkt til et du-sprog der kan opfattes som et angreb af modtager.

Konflikttrappen

Feedback

 

FEEDBACK

Tankeløs feedback skaber konflikter, mens feedback med omtanke bidrager til konfliktforebyggelse og konfliktnedtrapning. Grundlæggende udvider du din bevidsthed om dig selv gennem feedback fra andre i dit blinde felt. Ligesom du ved at give andre feedback på det du ser, kan hjælpe andre med at blive en endnu bedre version af sig selv.

Carol Dweck beskriver i sin bog: Du er hvad du tænker - den nye mindset-teori om vejen til succes, hvordan mennesker med et fastlåst mindset mener, at ens egenskaber er hugget i sten. Dette skaber ifølge Dweck en tendens til at undgå udfordringer, give let op, se anstrengelse som nyttesøs og til at man føler sig truet af andres succes.

Mennesker der derimod har et udviklende mindset, mener, at ens basale egenskaber kan udvikles gennem ens egen indsats. Det betyder, at personer med udviklende mindset omfavner udfordringer, er vedholdende når de udfordres, ser anstrengelse som vejen til beherskelse og lærer af andres successer.

Det er også vigtigt hvad vi signalerer med vores kommunikation. Husk altid at være opmærksom på om dit kropssprog og din betoning ‘visker’ dine ord ud.

SPØRGSMÅL KAN OGSÅ VÆRE EN FORM FOR FEEDBACK

Evnen til at stille spørgsmål så andre selv reflektere på deres forbedringsmuligheder m.v. Dine spørgsmål kan åbne op for tanker og følelser hos andre mennesker. Det er relevant at forholde sig til om det er lineære eller cirkulære spørgsmål man skal stille.

Kilde: Karl Tomm

Husk altid at være opmærksom på at dit kropssprog og din betoning understøtter hensigten med dine spørgsmål.

Kilde: Albert Meharabian

Det er vigtigt hvordan du formulerer dine spørgsmål.Husk at beholde det anerkendende perspektiv på spørgsmålene.

FEEDBACK & JOHARIS VINDUE

Joharis Vinduer er et kommunikationsværktøj.

Det åbne vindue er den viden som er kendt både for dig selv og andre. Fx. Jeg er uddannet tjener

Den blinde vindue er det viden som er ukendt for mig selv, men kendt af andre. Fx. Jeg siger meget øh… når jeg er nervøs.

Det skjulte vindue er den viden som du har, men som ikke er kendt for andre. Fx. At du ikke drikker alkohol, fordi du er flov over at gøre noget dumt.

Det ukendte vindue indeholder den viden som du ikke selv er klar over og som andre heller ikke kender til. Denne er svær at komme med eksempel på, men forstil dig, at du altid har fået ondt i maven når kokken i køkkenet får flammerne til at stå højt. Dine kollegaer kan ikke se at du har ondt i maven og du ved ikke at netop denne ondt i maven skyldes, at du er bange for ilden.

FEEDBACK KAN BRUGES TIL AT UDVIDE DIN BLINDE VINKEL,
SÅ DU NETOP BLIVER KLOGERE PÅ DIG SELV

Hvordan giver og modtager du feedback? Hvilke følelser vækker det i dig?

 

Ekstra bibliotek om emnerne - som en gave til dig